Ukens leserspørsmål



Hva mener du om plastiske operasjoner? Er det noe du vil vurdere noen gang?

Dette med plastiske operasjoner er et vanskelig tema. Det synes i hvert fall jeg. I dagens samfunn blir det stadig mer vanlig å gjennomføre slike inngrep. Vi kan jo bare stikke nesa ned i et hvilket som helst magasin, for å lese om de nyeste oprasjonen til for eksempel Heidi Montag eller Pamela Anderson.

Selv ser jeg ingenting feil i å legge seg under kniven. Men, og dette er et stort men, det kommer helt an på hvilken grunn denne personen har til å ville la seg operere, i tillegg til at det kommer an på hva slags inngrep det faktisk er snakk om. Dersom dette er en person som har vært med i en ulykke, eller er født med en feil, og en operasjon er noe som kan bedre livskvaliteten - da er det klart at det ikke er noe galt i å gjøre et plastisk inngrep.

Jeg ser heller ikke noe galt i å enten ordne på magen, eller brystene dersom en fødsel har satt sine spor, og dette er noe som hindrer at et menneske kan være glad og lykkelig. Jeg ser heller ikke noe galt i å rette på en nese som er altfor stor, lepper som er altfor små, eller bryster som er altfor tunge.


Dersom det er snakk om å ordne på noe som åpenbart er fantastisk fra naturen av, da mener jeg at det er feil. Se for eksempel på Heidi Montag. Hun var en naturlig, pen dame, og kunne fint gitt seg etter de første inngrepene hun gjorde.  I dag er hun jo som besatt, og ser helt plastisk ut. Et klassisk eksempel på hvor galt ting kan gå, hvor fort ting går til hodet på oss mennesker.

Selvfølgelig er det lett å si at alle bør være fornøyd med seg selv slik de er skapt, men jeg er stygt redd for at dette uttrykket begynner å bli litt slitt. Vi blir så altfor lett påvirket av Hollywood, av TV eller av reklame i dag. Plastiske inngrep er noe som stadig blir mer og mer vanlig, og selv om jeg ikke liker tanken, er jeg sikker på at hver fjerde kvinne har brystimplantat - selv uten noen særlig grunn.


Jeg kan vel konkludere med at dette med plastiske operasjoner får være opp til hver enkelt. Jeg ser ingenting galt i å la seg operere, dersom det er snakk om et lite inngrep, eller et nødvendig inngrep. En operasjon av stor karakter bør tenkes nøye gjennom - før det eventuelt utføres.

Om jeg noen gang vil vurdere en operasjon? Det kan godt være, jeg vet jo aldri hva fremtiden bringer. Men det er over hodet ikke noe jeg tenker på.

Til nye lesere: jeg prøver hver uke å svare på lesernes spørsmål i disse innleggene. Dersom du lurer på noe, eller du har noe på hjertet som du tror kan hjelpe andre, er du også velkommen til å sende meg eventuelle spørsmål / historier på epost: carolineberg2@hotmail.com ♥

77 kommentarer

23.jul.2010 kl.19:11

Ganske så enig med deg der ja! :)

Birgita

23.jul.2010 kl.19:35

Det er jo som du sier, det er opp til hver enkelt, men så enkelt er det ikke.. Med all media og sosiale nettverk som er nå tildags så er det, som du sier, ikke til å unngå å lese om den og den og den som tar plastiske operasjoner. Hollywoodprofiler er og kommer alltid til å bli ikoner-om vi liker det eller ei, og i hollywood er det nesten ikke noen som ikke har pyntet på fasaden, ingen jeg kommer på i farta ihvertfall. Så i venneinnegjengen til hvem som helst er det alltid en som begynner med noe, enten det er å forstørre leppene eller brystene eller ta mageplastikk og de andre venninnene ser hvor vellykket og bra det ble så er det jo sånn som vi kvinner er, vi ser at det var veldig bra resultat og siden hun eller hun ikke tok skade av det så kan det vel ikke skade oss av å prøve?? Og sånn holder det på... Leppene ble bra, puppene ble bra og så baller det på seg.. Hvor er vi ordentlige damer egentlig på vei?? Ingen mannfolk syntes det er deilig med ei dame full av silikon og botox så de ikke er seg selv lenger!! Men etter en fødsel (eller 3) og det henger her og der så er det en annen ting, men å forandre på ansiktet og utseende så du er ugjenkjennelig er forkastelig!! Jeg har ikke tatt noen plastiske operasjoner for jeg er fornøyd med akkurat den jeg er, men etter noen unger og noen fler år på baken så er jeg ikke helt fremmed med tanken på å ta litt på mage og bryst, men aldri, ALDRI ansikt og det over halsen.. Det håper jeg antirynkekremene og all ansiktspleien sørger for :) :) :)
Kjempefin blogg forresten :)

Chris

23.jul.2010 kl.19:36

Vil du fortsatt ikke svare på om du har operert brystene dine?

Maddi

23.jul.2010 kl.19:39

Huff, jeg ville aldrit att det.. Jeg vil heller bli naturlig gammel enn å se falsk og stram ut :)

Ikke verdt smerten eller pengene. Ingen bryr seg om skinnbena er litt høyere eller ikke, eller om du har en rynke mindre :p

Jeanette

23.jul.2010 kl.19:43

chris: hun har ikke det.og det har hun jo skrevet tusen ganger også

Milla

23.jul.2010 kl.19:44

Jeg synes vel strengt tatt at Heidi Montag ikke hadde trengt å gjøre noe i det hele tatt:). Som du sier; hun var en naturlig, pen dame. Hun sliter antakelig med et dårlig selvbilde, og tror at hvis hun bare blir 'penere', så blir hun lykkeligere. Undersøkelser som er gjort blant kvinner som har forskjønnet utseende sitt (kvinner med et normalt utseende), viser at de fleste ikke blir lykkeligere av slike inngrep. Det er ihvertfall ikke påvist en slik effekt. Ikke spesielt overraskende, spør du meg. Kanskje noe å tenke over...

Marianne

23.jul.2010 kl.19:44

Fint skrevet. MEN synes Heidi Montag er nyyyydelig nå, jeg. JATAKK :) men hadde ikke brukt flere mill på å se slik ut, hehe-

Dagens Outfit Norge

23.jul.2010 kl.19:49

du må se på www.famousplastic.com! haha :)

Dagens Outfit Norge

23.jul.2010 kl.19:49

selv om det forresten egentlig er mer trist enn morsomt, men noe er bare til å le av!

NINA

23.jul.2010 kl.19:50

Syntes denne utviklingen er ganske så trist. Ser mange unge mennesker som har dårlig selvbilde, og operers. Min mening er at det naturlige er det vakreste.

Det er helt klart at plastiske inngrep kan være til det positive for mennesker som har medfødte problemer, ulykker eller etter svangerskap.

Da jeg så Heidi Montag i den siste sesonger av The Hills, hvor hun i Colorado hos sin mor, fikk jeg helt sjokk! Jeg syntes hun har ødelagt seg selv. Hun som var så pen! Det er TRIST! Jeg syntes faktisk veldig synd på henne.

Syntes det er fint at du tar opp temaet :)

Mvh Nina

Vilde

23.jul.2010 kl.19:52

Hei. Er helt enig med deg. i tillegg synes jeg det er viktig at personen er inne i en stabil fase, og har andre verdier han/hun prioriterer høyere. Evnen til å sette pris på ting man kanskje tar for gitt; at man har et sted å bo, kanskje man har en fantastisk jobb eller en god kjæreste syns jeg er minst like viktig å ha. Håper de som tar plastiske operasjoner ikke gjør det for å bli lykkelig, heller lykkeligere. :)

23.jul.2010 kl.19:55

Hvorfor tar du opp dette temaet egentlig, høres ut som du har gjort det eller vil.. ?

Herregud-hvorfor tukle med det naturen har gitt deg? Med mindre man er hardt brannskadet etc.

Synes det er uintelligent, og ikke verdt verken smerte eller penger.. TENK om man angrer og da!

Ine

23.jul.2010 kl.19:57

Enormt bra skrevet! Er helt enig i at mennesker må få lov til å forandre på kroppen dersom det er noe som tynger på sinnet eller faktisk hindrer personen i og leve i sitt ess. selv har jeg panneflate pupper, og har absolutt tenkt å fikse på det om ikke så lenge, ikke for alle andre sin skyld, men for meg og min selvfølelse!! Digger bloggen din!!

Anne

23.jul.2010 kl.20:00

Du er ærlig og det er fint:) Nesten helt enig i dine synspunkter. Men det er synd at selvfølelse og selvbilde er knyttet så tett opp mot utseende i dagens samfunn. Personlig forsøker jeg å kjempe mot det, men jeg merker jo at jeg blir påvirket som alle andre. Ha det bra så lenge:)

oda emilie

23.jul.2010 kl.20:05

Jeg syns hu var pen før, men det er jo en selfølge at de blir penere etterpå! syns jeg da :-)

23.jul.2010 kl.20:15

Flott innlegg, Caroline! Må si meg enig med deg der, det er utrolig mange grunner til å ville operere seg, og utallige typer inngrep, så om det føles nødvendig for deg - så gjør det :)

Chris: Hun har sagt mange ganger at hun ikke er operert, at hun har naturlige runde bryster.

Even Moore

23.jul.2010 kl.20:21

Alt med måte, sier jeg.

23.jul.2010 kl.20:23

jeg er ikke så enig i deg der..

Caroline

23.jul.2010 kl.20:34

Anonym: ukens leserspørsmål? jeg har fått en mail av en som ønsket at jeg skulle ta opp dette.

- C

Ellen : >

23.jul.2010 kl.20:42

Dette svarte du rett og slett perfekt på Caroline :D

IA

23.jul.2010 kl.20:48

Veldig, veldig bra skrevet Caroline! Mitt inntrykk av deg blir bare bedre og bedre for hver dag jeg leser bloggen din, og jeg leser den ofte :D Synes du har en fin blogg og skriver bra og forskjellige temaer :) Digger deg!

Kunne vi fått sett litt flere bryllupsbilder btw? =)

ina therese-livet i London

23.jul.2010 kl.21:18

flott skrevet og helt enig!! du skriver kjempe bra og det er ikke tvil om hvorfor du er paa topp listen.

haaper du faar nr 1 snart. har enda ikke hort singelen deres. finner jeg den paa youtube evt? har provd men saa ikke noe. fant bare den originale. staa paa! :) foressten jeg sto paa bil teorien idag! er klar for prove kjore paa feil side av veien hehe. vel rett sidefor meg naa siden eg har bodd her saa lenge.

lisebjork

23.jul.2010 kl.21:26

Jeg liker egentlig ikke sånne operasjoner, men likevel skal jeg ta en sånn operasjon når jeg er fylt 18. Grunnen er fordi jeg er født med ordentlig kryssbitt, og en skjev kjeve. Så får operasjonen fra tannlege og lege, selvom jeg helst ville sluppet å ta en slik operasjon..

Anja

23.jul.2010 kl.21:34

Hei! Tusen takk for svaret!!! Veldig bra skrevet og ikke minst ærlig! Følger på bloggen din i et år snart og det er den eneste bloggen jeg kan lese faktisk, ikke fan av det ellers, men din utmerker seg mest. Og det er på grunn av at du virker som en veldig snill god morsom og ærlig jente. Det er akkurat slikt svar jeg håpet på, det viser bare at du er som alle andre en vanlig jente med stor talent for å kapre interesse av mange. Stå på og håper du blir fri for magesmerter snart! Kos deg videre i sommer! Hilsen, trofast leser :D

Helèn Pedersen

23.jul.2010 kl.21:52

Har du sillikon?

:)kamilla

23.jul.2010 kl.21:54

akkurat det er jeg heelt enig med deg i :D bra svart

Cassandra

23.jul.2010 kl.22:04

Det folk ikke forstår er jo at man liker forskjellig på seg selv. Ja, kanskje inngrepene til Heidi ser unødvendig ut for DEG, det betyr ikke at de er det for Heidi. En person som ser 'normal' og slank ut kan ha like mye komplekser som en veldig overvektig person. Jeg har selv hatt flere operasjoner og det skal MYE til før man faktisk ser ut som en annen person. Til og med Heidi Montag ser jo ut som seg selv fortsatt, bare i en forbedret utgave (etter min mening).

Og nei, det naturlige er ikke nødvendigvis det vakreste. Hvis det hadde vært tilfelle hadde ikke så mange ønsket plastisk kirurgi. Folk som har kommentert over her snakker om ting de ikke har peiling på. Man tar ikke en operasjon for å bli 'lykkelig', men for å gjøre noe med kompleksene sine. Tror de aller fleste er klar over at man ikke blir lykkelig av kun en operasjon.

Mathilde

23.jul.2010 kl.22:07

Godt skreve :)

23.jul.2010 kl.22:09

"Jeg ser heller ikke noe galt i å enten ordne på magen, eller brystene dersom en fødsel har satt sine spor, og dette er noe som hindrer at et menneske kan være GLAD og LYKKELIG"

Kan man ikke være glad og lykkelig selv om magen ikke er helt perfekt eller puppene helt som de var? Ærlig talt, man har fått et barn, man kan ikke være lykkeligere enn det!

heh

23.jul.2010 kl.22:17

kan hende du vurderer å ta en operasjon??? du er jo perfekt kvinne! må ikke finne på ...

23.jul.2010 kl.22:26

Jeg er helt enig med deg Caroline. Jeg syns det kommer helt an på hva og hvorfor osv. Selv har jeg faktisk gjort det, bare en bitteliten opereasjon på noe som ingen andre ser, men som har plaget meg så lenge jeg kan huske. Jeg angrer ikke og må ærlig si selvfølelsen min har økt betraktelig.
Uansett er det alltid opp til hver enkelt. Jeg har venninner som har fått silikon og som jeg personlig mener de ikke hadde trengt, men det r uansett deres valg. Om folk spør om min mening, gir jeg den men hva de velger å gjøre er opp til dem. Det er ikke bare bare å ta en operasjon, men hvorfor plages resten av livet og hvorfor la "skavanken" gå utover livskvalitet og humør. Sorry alle motstandere; MEN VELKOMMEN TIL 2010, det er ikke bare det indre som teller.
Kjempeflott inlegg og må forresten skryte av femelle. Tar meg selv i å titte innom ca hver dag!

dkdkd

23.jul.2010 kl.22:31

Jeg har operert nesen ca 40% mindre og meislet neseveggen, men det er det ingen som ser så den ser helt naturlig ut. Det bare betyr så utrolig mye for meg, for JEG har fått et helt annet selvbilde og tør å sitte slik at folk ser meg i profil osv. Ja, det kostet 30 000 kr, men dette er 30 000 kroner som varer hele livet for meg... og det handler kun faktisk bare om å føle meg vel for meg selv, ingen andre. Hvis du gjør det for å se bedre ut for alle andre, da er det psykolog en trenger.

Kristine

23.jul.2010 kl.22:59

Jeg er enig i deg der, men det spørs hva som skal opereres! Jeg syntes man ikke skal legge seg under kniven bare for å få større pupper for ingenting, vis du har bra nok fra før. Men vis du er 20 år og har bestemor pupper, så sier det seg selv. Den skjønner de fleste. Og for store lepper? Det ser jo bare patetisk ut, og la seg få større! Men og operere seg etter en fødsel fordi magen eller puppene ikke har gått tilbake til slik som de var før, den skjønner jeg. Og operere nesa eller ørene fordi nesa enten er for stor eller står rett opp, eller at du har ape ører, så skjønner jeg selvsagt det! Det gjør nok de fleste. Men uansett så er det helt normalt og ikke være fornøyd med seg selv! :-)

Tiril

23.jul.2010 kl.23:03

Jeg har selv hatt en plastisk operasjon, men dette var fordi jeg hadde store flekker i hodebunnen hvor det manglet hår. Det var ingen frisyrer som klarte å dekke til disse flekkene så jeg la meg under kniven. Legen skjærte rett og slett vekk flekkene uten hår og sydde igjen. Var veldig vondt den første måneden og jeg kunne verken smile eller le pga hodebunnen var så stram. Men det var verdt det. Nå er hodebunnen helt fin og jeg kan ha hvilken som helst frisyre uten at jeg trenger å bekymre meg for at noen "flekker" skal synes :D

MARIA

23.jul.2010 kl.23:04

Ikke en gang vurder det, Caroline, du er perfekt :D

23.jul.2010 kl.23:15

Helt enig med deg caroline :)

alt med måte, blir jo for ekstremt med heidi montag.

http://www.nelly.com/designyourshoe/?obj=EMGVLzTe2LixhlxPV0b88A3oAC2TVWWZgatrNCJFLr1tRn7mmXkh#shoeGalleryRösta på min skodesign!

www.nelly.com

Jag är med och tävlar om att få designa Nelly.com's nya skor. Rösta på mitt bidrag så har jag chans att bli Nelly.com's nästa skodesigner.

Anna

23.jul.2010 kl.23:31

Synes det var bra svar på spørsmålene :) Er fullstendig enig med dine meninger om dette.

lorraine

23.jul.2010 kl.23:41

Flott at du kommer med et synspunkt, alltid spennende når det dreier seg om slike temaer som opptar stor tid til flere mennesker i dag. Når jeg ser bilder av deg tenker jeg ofte 'feilfritt', så jeg mener at du definitivt ikke trenger eller burde ta noen opperasjoner i fremtiden! :-)

Caroline

24.jul.2010 kl.00:04

Du er så enormt inspirerende :)

Heidi

24.jul.2010 kl.00:04

Jeg tok silikon når jeg var 24 og er utrolig glad for det!! :D Levde på en rosa sky i et år etterpå av ren lykkerus over å føle meg som en kvinne og ikke som et vaskebrett. Svært få vet at jeg har tatt det da det kun er snakk om en liten mengde men gud så mye det hjalp for min selvfølelse :) Helt enig i at det er utrolig skummelt å operere seg unødvendig i ansiktet (med mindre det er store sjemmende brannskader eller lignende, som man plages over). Da ser man jo aldri ut som seg selv lenger, det virker utrolig skummelt og trist å miste sitt eget ansikt, slik Heidi Montag har gjort i en alder av 23 :( Trist!!
På de to bildene av Heidi synes jeg hun er mye penere etter operasjonen, haha :p

annteira

24.jul.2010 kl.00:07

Jeg blir lei meg av å se på de bildene av Heidi Montag. Hun var så pen som hun var!

Liv

24.jul.2010 kl.00:07

Jeg er helt imot at andre mennesker blander seg inn i hva andre voksne mennesker gjør. Om noen vil ta en plastisk operasjon, uansett grunn, er det ikke min eller noen annen sin sak. En grunn som for noen kan virke helt absurd, er ikke det for en annen, og omvendt. Ergo, stay out of it. Det er ikke noen annen sin business.

oriinta

24.jul.2010 kl.00:13

Du trenger ikke no sånt no du er kjempe pen! Gleder meg til å se deg på topplista :)

Milla

24.jul.2010 kl.00:20

Cassandra: Hvis man må pynte på sitt utseende (slik som med Heidi M.) for å føle seg bedre, til tross for et utseende over gjennomsnittet, så sier det noe om den personens selvbilde som åpenbart ikke kan være bra. Jeg synes det er veldig trist, og Heidi er et tragisk eksempel hvor hekte og 'blind' man kan bli. Du skriver at det ikke er for å bli mer lykkelig, men for å gjøre noe med komleksene sine, men det er vel to sider av samme sak? Man vil bli kvitt kompleksene sine for å få det bedre med seg selv (ergo mer lykkelig). Hvis man har et normalt, pent utseende og velger å gå drastisk til verks pga av et kompleks, så er det vel et tegn på at det er selvfølelsen/selvbildet til den personen som er problemet, og ikke egentlig utseende? Når jakten på et perfekt utseende tar overhånd, sier det seg selv at det ikke er et sunnhetstegn. I noen tilfeller hadde kanskje en psykolog vært en bedre løsning, tror jeg.

Linda

24.jul.2010 kl.01:15

Heidi Montag er ett perfekt eksempel på misslykkede ingrep! Hun var fantastisk nydelig og hadde ett uttrykksfult ansikt før. Nå ser hun ut som en hvem som helst plastikkdokke! Utrolig synd..

Ellers er jeg enig i alt du skriver :-) Du skriver utrolig bra!

Josefine

24.jul.2010 kl.01:54

kunne godt trengt fettsuging liksom. Meg tenker jeg på.

Men du trenger abselut ingenting for og si det sån. Du har super kropp, bra personlighet og er super kreativ. Du er blogg frembilde.

Er kjedelig og se at Heidi har ødelakt seg så mye med operasjoner. Blir liksom kvalmt.

EliseAfro

24.jul.2010 kl.02:31

jeg er veldig enig med deg. Jeg har lyst til å gjøre et lite inngrep på nesen min når jeg blir større. Jeg tror jeg hadde fått bedre selvtillit av det. Men du trenger i hvert fall ikke å ta noen operasjon nå, du er veldig pen som du er. :-)

24.jul.2010 kl.09:25

kirurgi vs. psykoterapi?

Sunniva

24.jul.2010 kl.09:44

Problemet er er ikke at folk lar seg operere eller at tilbudet fins, problemet er de SINNSYKE kravene vi har til kvinners utseende i dag. Ikke mange som klarer å leve opp til det. Mange føler dermed at de "må" legge seg under kniven, og det er veldig trist.

Caroline

24.jul.2010 kl.10:58

Hei!

Jeg er fast leser av bloggen din, men er ikke typen til å kommentere eller lese andres kommentarer. I dag klarer jeg bare ikke dy meg. SKRYT til deg, Karoline! Jeg liker balansegangen mellom "overfladiske" innlegg om sminke, mote og andre ting som preger alle jenters hverdag i større og mindre grad - og innlegg som dette. Jeg forventet at du kanskje skulle fordømme plastisk kirurgi, med tanke på at du i stor grad er en rollemodell for mange yngre jenter, men du fant den perfekte balansegangen av forståelse og kritikk.

Og mens jeg først er i gang med kommenteringa må jeg kommentere hvor nydelig du så ut i bryllupet ditt. Vel gjennomført, til hver minste detalj. En stor inspirasjon.

Keep up the good work! Har kuttet ut mange blogger i det siste, men denne er med på lista som leses når jeg trenger en liten pause :) Du er jo som et lite moteblad.

Nok skryt for i dag ;) Ha en fin dag i sola!

Dagens Plukker

24.jul.2010 kl.12:10

Dette innlegget er på forsiden av Femelle.no! :)

Håper du setter pris på den ekstra oppmerksomheten. :)

Kari

24.jul.2010 kl.12:14

Skjønnheten kommer innenfra :)

Kine Helene

24.jul.2010 kl.12:46

Jeg kunne ikke vært mer enig! :D

Marianne

24.jul.2010 kl.15:00

Bra at du tar opp dette, og dette var veldig bra skrive!

line

24.jul.2010 kl.16:30

jeg er enig der ja - om når det er forståelig å ta plastisk kirurgi. og ja jeg har vært på tanken om å forandre nesen min mange ganger. For jeg har en nese som står litt opp. den er ikke spiss eller ser ut som en hopp bakke men det er samme konsepte som en hopp bakke men at "tilløpet" er flatt. det er fordi jeg har spilt fotball å fått mang en ball på nesen som har resultert i en brusk! vanlig hadde jeg fått en klompete nese . men nei nesen ble helt rett nedover. så vist du prøver å se det fordeg sjønner du at fra siden ser jeg ganske dom ut ! en trekantet nese ... ikke noe vakkert syn. men i så fall er det ikke en stor opperasjon for jeg vil bare fjerne brusken , det forandrer ikke hele utsende mitt bare hvordan jeg ser ut fra siden liksom ? :)

Pia

24.jul.2010 kl.16:37

Her viser du igjen hvor reflektert og moden du er. Er helt enig med deg. Stå på:)

Malin

24.jul.2010 kl.17:22

Heidi har jo en syk mann! Spencer lar ho ikke gjøre noe annet enn å be og kose med valper. Og det er han som har fortalt henne at ho trenger operasjonene! Brutt ned selvtilitten hennes, gjort så ho har mistet venner og familie så Heidi kun har han også har han fått henne til å ta di operasjonene, ser jo helt forferdelig ut nå! Trist, for ho var jo en så nydelig jente!

Ho vil også få bh strørrelse H, siden ho heter Heidi..! Dama trenger hjelp!

Hilde

24.jul.2010 kl.18:37

Heidi Montag var jo så naturlig pen. Nå ser hun jo ut som om hun kommer rett fra Twilight. Usj..

Tonje

24.jul.2010 kl.18:55

SYKT!

Katrine

24.jul.2010 kl.20:10

Jeg synes dette er veldig bra skrevet av deg, og du presenterer meningene dine bra! Jeg er også enig i at om du har vært utsatt for en ulykke, født med en feil eller lignende så kan det "hjelpe" å ta en operasjon. Men det var noe av det du skrev som irriterte meg litt; "Jeg ser heller ikke noe galt i å enten ordne på magen, eller brystene dersom en fødsel har satt sine spor, og dette er noe som hindrer at et menneske kan være glad og lykkelig." Kan man ikke være lykkelig selv om magen ikke er like flat og stram som før fødselen? For jeg kan godt tenke meg at lykken over barnet man nettopp har fått, er tusen ganger bedre enn lykken over en flat mage.

Mari

24.jul.2010 kl.22:30

Hvordan trener vi rompe og lår?

Cassandra

24.jul.2010 kl.23:17

Milla: Heidi hadde ikke et over gj.snittlig utseende før - faktisk var det helt average. Jeg er selv perfeksjonist når det kommer til mitt utseende, og kan klart se hvorfor Heidi ville forandre på den store nesen osv. Å bli kvitt komplekser har ikke noe med å være LYKKELIG å gjøre, det er snakk om å forbedre livet sitt og fungere i hverdagen uten å måtte bekymre seg over slike 'små' ting som blir til store problemer over tid. Om du mener noe er 'ekstremt' betyr ikke det at det er det for andre. Man går ikke drastisk til verks kun fordi man gjør mer med utseendet enn deg. Det er ikke å gå 'drastisk til verks' når man injekserer botox/fett, tar en mindre brow lift og får brystimplantat. Da hadde du blitt sjokkert over hva jeg har gjort i en alder av 20-21. En psykolog er bra for de fleste, ikke bare mennesker som er opptatt av utseende. At man har forskjellig personlighet fra deg og at man velger å fokusere på andre ting enn deg er ikke en grunn for at man trenger psykolog. Tror du trenger å akseptere at ikke alle er like som deg.

changing

25.jul.2010 kl.00:05

Gode eksempler du bruka! Det e sykt at enkelte lar kosmetiske inngrep bli ei dagligdags vane...tenk om alle til slutt skulle gå rundt som barbiedukker...skummelt! Likte godt karikaturbildet, og særlig teksten under;) Det e mange tilfeller av kosmetiske inngrep som eg har full forståelse for, og kunne gjort sjøl i samme situasjon. Ei venninne av meg, som har fått to unga no, frykta ho vil miste alt ho har av brystparti etter endt amming..noke ho gjorde etter siste ammeperiode..ho vurdera sterkt et inngrep om så skjer, og det ekje rart syns eg. Grensa mi ved forståelse for kosmetiske inngrep går mellom naturlighet-unaturlighet, og man bør holde seg innafor rimelighetens og funksjonalitetens grenser. Syns synd på damer som absolutt skal ha størst mulig brystparti, det må være utrulig slitsomt og lite funksjonelt i lengda.. Syns du virka reflektert rundt emnet, det lika eg=)

Siri

25.jul.2010 kl.11:32

Alle har ulike meninger, og det er bra! Men jeg mener at hvis en skal operere seg etter en fødsel for å bli lykkelig, da trenger en heller en psykolog! Bare gleden over et eget barn bør gjøre en overlykkelig! Jeg forstår hva du mener med at en blir lykkelig av å føle seg bra og pen, men så stor betydning bør det ikke ha... Men, jeg klager ikke på din mening, ville bare dele min tanke.

Ann Ingrid

25.jul.2010 kl.15:39

"Jeg ser heller ikke noe galt i å enten ordne på magen, eller brystene dersom en fødsel har satt sine spor, og dette er noe som hindrer at et menneske kan være GLAD og LYKKELIG"

En fødsel setter alltid spor, men jo eldre man blir jo mindre bryr man seg. Her er en fin side som kan være en fin motvekt til kroppshysteri: http://theshapeofamother.com/.

Utover det, godt skrevet.

Caroline

25.jul.2010 kl.16:00

Ann Ingrid: ... dersom dette faktisk er noe som hindrer noen i å være lykkelig, er det ikke noe galt i å ornde på dette - fødsel eller ei. Men dersom du ikke bryr deg, lar du selvfølgelig være å fikse på det. Det er jo helt klart opp til hver enkelt. Jeg kunne ikke levd med bryster som for eksempel har blitt slappe og fulle av strekkmerker, da ville jeg gjort noe med det, for jeg ville ikke vært komfortabel med å vise meg naken for mannen min. Men det er MEG. Alle er forskjellige.

- C

Cassandra

25.jul.2010 kl.22:21

Ann Ingrid: Mennesker som bryr seg om utseende i ung alder vil også bry seg når de er gamle, det er min bestemor bevis på ;) Man vil alltid ha lyst til å føle seg bra, uansett alder.

Ellie

25.jul.2010 kl.22:42

Problemet er at ikke alle _ser_ at det er noe som allerede er vakkert. Ta Heidi Montag; Hun tror hun ser bedre ut, og trodde at alt hun opererte var stygt, selv om ingen andre mente det var stygt. Eller Ida Wulff og hennes restylane; hun er vakker UTEN, men velger allikevel å ta det fordi hun ser på leppene sine som for små. Alt går på personlig smak og hvorvidt man kan se det andre ser. En anorektiker ser f.eks bare fett, ikke de ekstremt utstikkende hoftebeina.

25.jul.2010 kl.23:40

Kan du skrive litt om hvilke produkter du bruker til håret ditt?

digger håret ditt, sykt fint!

Liinda

26.jul.2010 kl.12:41

Hver fjerde var vel å ta litt i da :) At det har begynt å bli mange, er helt klart, men det må i såfall bare være i dine kretser at hver fjerde har det, for 30 000 er ikke noe hver fjerde kvinne har råd til :P

charlotte

26.jul.2010 kl.13:59

Kjempebra svar! Er veldig enig med deg, i noen tilfeller er det helt ok å ta operasjon, om det er noe man misliker veldig med seg selv.

Karoline

26.jul.2010 kl.15:00

Fint tema å ta opp.

Blir litt provosert av at noen kvinner mener de har rett til å fortelle andre hva som er greit og hva som ikke er greit å forandre på. Enten man forandrer på ansiktet eller kroppen, er det i bunn og grunn av samme årsak. Å føde et barn er for de fleste kvinner en naturlig del av livet, og forandringene som kommer etterpå er dermed også naturlig. Å ty til plastiske operasjoner handler om å forbedre utseende, uansett hva som er årsaken. Så lenge man er psykisk frisk, er det opp til vær enkelt. En tilsynelatnede perfekt jente kan ha mye større grunn for å ønske å forandre på et kompleks, enn en trebarnsmor.

NINA

26.jul.2010 kl.18:32

Måtte bare komme med et annet eksempel på en vakker kvinne som er i ferd med å ødelegge sitt ansikt med plastisk kirurgi! Jo, nemlig Megan Fox. Hun er jo misunnelsesverdig pen, og alikevel fyller hun fettinjeksjoner i skinnene, fyller opp leppene unaturlig store (altså unaturlig for henne), botox og "nosejob". Hun ødelegger seg selv! Det er så trist. Bare tenk hvordan hun og Heidi Montag kommer til å se ut som 40 åringer.... sjekk ut famousplastic.com !

Madeleine

27.jul.2010 kl.00:15

Godt skrevet Caroline!

Jeg har selv tatt en plastisk-operasjon. Hva det var har ingen ting med saken å gjøre. Det er ikke mange av vennene mine som vet om det, jeg tok ut ferie på jobb, så de merket heller ingen ting. Det som er viktig er at det var noe JEG hadde tenkt på lenge.. i ti år faktisk! Jeg er utrolig fornøyd nå, har blitt mye mer selvsikker, og er tryggere på kroppen min. Det er ikke sikkert folk legger merke til det engang uten å se før og etter bilder - men JEG gjør det! JEG både ser og føler forskjell, og det er lettere å kle seg, spesielt om sommeren.

Plastisk kirurgi er ikke noe en skal ta lett på, det er risiko forbundet med alle kirurgiske inngrep. For meg var det verdt det. Selvfølgelig er det fremdeles ting med kroppen min jeg gjerne skulle endret på, men det er ikke så viktig for meg. Passer på så jeg ikke blir revet med - for det er lett! Når sårene begynner å lege og arrene mister rødfargen husker man ikke hvor vondt det var den første uka.. Hvor vanskelig det var å sove, spise, gå på do! Og det eneste man husker er hvor lett det var, og så bra resultatet ble. Kanskje jeg skal fikse litt på baken også? Og nesa? Puppene? Grevinnearmene? Magen? Nei.. nok får være nok! Jeg er fortsatt meg, jeg kommer aldri til å ha "modellkropp" og det har jeg akseptert.

Jeg er helt klart for plastisk kirurgi, men det skal da gjøres av de rette grunnene, ha perspektiv på ting, realistiske forventninger og for Guds skyld: betal for det selv! Jeg jobbet hardt for å spare opp til min operasjon og gikk ikke til det offentlige helsevesen.. Det er for folk som er syke og det skal respekteres!!!

ak

28.jul.2010 kl.01:27

Jeg er veldig enig med det hun jenten skrev over, hun som fortalte om en mor som hadde fått barn. Hva er greien med å gjøre noe som helst! Barna har du, og de er alt du trenger. Om brystene henger litt mer på den ene siden enn den andre har vell ikke så mye å si. Det kom via kjærlighet. Og for noen i livet så er det å leve viktigere enn hvilken sminke du skal bruke, eller hvilken føflekk du har på rumpa?

Håper du skriver ett innlegg om de menneskene som faktisk har problemer, for disse som bryr seg om slikt har jo ingen problemer. Uten om vis du er virkelig skadet som i en brann.

Caroline

28.jul.2010 kl.07:54

ak: for mange er dette problemer nok, og det er det jeg prøver å få fram. men dersom det ikke er noe problem med hengepupper pg hengemage, så fint! Da er det jo bare å la være!

- C

Skriv en ny kommentar

hits